Stort tack till er som gör det möjligt att genomföra Tina Flognmans handbollsskola

Hoppas att ni har utbyte av helgens aktiviteter!

Bakgrund:

Tina Flogmans handbollsskola genomfördes första gången augusti 2007. Första året deltog Per Carlén. Handbollsskolan drog då ca 40-50 deltagare fördelat på fyra träningsgrupper.

2008 fördubblade vi antalet deltagare och antalet grupper utökades till sex. Ulf Andersson deltog första gången. Tina tog med sig Sara Andersson, svensk mästare och fd landslagsspelare. Proffs i Norge

2009 passerade handbollsskolan 100 deltagare. Landslagsmålvakten Gabriella Kain deltog, liksom Stefan Holm och Magnus Grahn.

2010 slog vi nytt deltagarrekord, 126 anmälningar, fördelat på sju träningsgrupper. Mest efterfrågan på platser i yngsta tjejgruppen.

2011 toppar vi återigen deltagar rekordet, årets skola har ca 160 deltagare. 40 % av deltagarna kom från andra landskap än Värmland. Bland annat deltog Bella Gulldén som instruktör.

2013 var vi ca 170 deltagare, åter igen drygt 40 % från klubbar utanför Värmland. Fyra deltagare från Finland.

2014 hade skolan 220 deltagare, Över 50 % av deltagarna var från klubbar utanför Värmlands gränser. Spelarna kommer från 40 olika föreningar. Fem deltagare från Finland och tre ifrån Norge. En av Sveriges största handbollsskolor.

2015 var temat Skadeförebyggande träning och deltagarna hade två pass med denna inriktning. Skolan valde också att satsa vidare på målvaktsträning då detta var mycket uppskattat året innan. Deltagarantalet låg på strax över 200.

2016 hade skolan åter drygt 200 deltagare. De kom från 24 olika klubbar och 70% var från Värmland. Vi satsade vidare på målvakterna då vi har många målvakter som söker sig till vår skola. Det genomsyrande temat var Mental träning och Johan Plate föreläste för alla.

2017 10-årsjubilerade vi! Detta firade vi lite extra genom en gemansam grillkväll med underhållning i Folkets park för alla. Deltagarna kom från 22 olika föreningar och Värmlandsklubbarna dominerade med 79%.

2018 hade vi två internationella instruktörer här, vår kära Mohsen Mohammed från Qatar och David Venturelli från Franktike. 24 föreningar representerades under årets upplaga av Tina Flognmans Handbollsskola.

2019 kommer David Venturelli från Frankrike för andra gången tillsammans med sin son Damien. Vi har ett fortsatt fokus på målvakterna som får extrapass. Årets deltagare kommer från 24 föreningar och deltagandet från klubbar utanför Värmland har ökat till 37%. I år har vi även deltagare från Frankrike.

2020-2021 Inställt pga. pandemin.

2022 Nystart för att kicka igång igen efter uppehållet. Lite färre men riktigt bra uppställning med instruktörer speciellt på målvaktssidan. Duktiga instruktörer med fina meriter och erfarenhet från RIG-gymnasiet och riks-läger möter upp ett drygt 100-tal deltagare. 21 föreningar är representerade i år och 22% av deltagarna kommer från klubbar utanför Värmland, bland annat från HK Malmö och Skövde HF.

2023 Tillbaka på deltagarnivåer jämfört med före pandemin. Sabina Jacobsen är med för första gången och vi har deltagare från 26 olika föreningar varav 23% av deltagarna kommer från klubbar utanför Värmland.

Aktuellt:

1. Fotograferingen för deltagarna är på lördag morgon.
  2. Fredag efter lunch och på lördag eftermiddag har målvakterna egna pass samtidigt som de andra träningspassen pågår. De ansluter till sina ordinarie grupper efter passen.
  3. Lördag kväll äter alla från boendet vid Lärcenter.

Boende på lärcenter:

Boendet är stängt under dagtid. Om någon behöver kommer in i förläggningen under dagtid, ring boendeansvarig Pär Ekberg.

Lunch:

Lunchen kommer att serveras på Folkets hus och lagas av Kils Golfrestaurang.

Media- och informationscenter:

Vid Forshaga sporthall kommer det finnas ett mindre information- och mediacenter. Där kommer vi lägga ut information om dagens aktiviteter, korrigeringar i programmet, ny information som behöver nå ut till deltagarna och övriga som jobbar med skolan. Vi kommer också försöka lägga ut bilder och videoklipp från skolan. Peter Ljunglöf ansvarar för Mediacentret och har hjälp med dokumentationen av Maja Holm.

Transporter:

Minibussarna stannar och tar upp folk på följande platser:

Forshaga sporthall: Busshållplatsen mot Europavägen (bredvid parkeringen).

Grossbolshallen: Parkeringen vid Grossbolsskolan.

Deje sporthall: Utanför spelaringången vid Deje träningshall.

Matsalen: Utanför Lärcenters skolrestaurang mot ICA